Eerste Utrechtse Bibliotheek op school voortgezet onderwijs geopend

Gepubliceerd op: 26 juni 2024 14:31

Sinds vandaag heeft het Globe College in Kanaleneiland een Bibliotheek op school. Dit is de eerste in het voortgezet onderwijs. Tijdens het feestelijke moment las leerling Imane een zelfgeschreven gedicht voor, bood Deirdre Carasso (directeur Bibliotheek Utrecht) de school één van haar lievelingsboeken aan, verklapte schrijfster Anna Woltz haar schrijfgeheimen en zette wethouder Eelco Eerenberg (Onderwijs) samen met een leerling de school onder een feestelijke douche van confetti.

De collectie is ontstaan in samenwerking met de bibliotheek, leerlingen en docenten. Tijdens de opening vertelt Nohaila (leerling) hierover. Bij het samenstellen van de collectie is advies ingewonnen bij boekhandel Savannah Bay en een aantal stripboekwinkels. Het resultaat is een gevarieerde verzameling fictie, non-fictie en graphic novels die uitnodigt tot lezen. De boeken staan in de kasten op thema's die samen met de leerlingen zijn bedacht, zoals 'De wereld om mij heen', 'De wereld in mijn hoofd' en 'De digitale wereld'.

Lezen bij alle vakken

Frank Corneth, directeur Globe College: “Lezen opent deuren naar nieuwe taal, ideeën, werelden en perspectieven, waardoor kinderen essentiële vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn voor volwassen relaties en samenwerkingen.’’ Het Globe College zorgt er daarom voor dat de boeken echt gebruikt worden in de lessen. Ze nemen het lezen op in hun leerplan en toetsprogramma. Niet alleen bij Nederlands maar bij álle vakken. Daarbij adviseren de lees-mediaconsulenten van de Bibliotheek Utrecht het team over hoe je leesvaardigheid tijdens de lessen kunt bevorderen. Deirdre Carasso, directeur Bibliotheek Utrecht: “We zijn heel trots en blij dat het Globe College als eerste middelbare school in Utrecht een Bibliotheek op school opent. Goed kunnen lezen is je sleutel tot de wereld. En dat kan je oefenen bij alle vakken, niet alleen bij Nederlands, óók bij wiskunde, mobiliteit en transport of bouwen, wonen en interieur. Bibliotheek Utrecht is enthousiast haar expertise te kunnen delen met de leerlingen en docenten zodat alle leerlingen taal- en leesvaardiger worden.”

Gratis biebpas voor onderwijsprofessionals

Tijdens de opening van de Bibliotheek op school werd nóg een feestje gevierd: de wethouder bood Caroline Wisse (docent Nederlands) en Nick Neijssen (docent M&M) de eerste gratis bibliotheekpas voor onderwijsprofessionals aan. Wethouder Eelco Eerenberg: “Het wordt hoog tijd dat we hier met z’n allen flink de schouders onder zetten. Daarom stimuleren we in Utrecht scholen om kinderen meer te laten lezen, meer leesplezier te krijgen en te werken aan digitale geletterdheid. We lopen in Utrecht al voorop met bijna 50 basisscholen met een Bibliotheek op school en ik ben erg blij dat we nu ook op het voortgezet onderwijs deze stap kunnen zetten. Want leesplezier begint bij de juiste boeken binnen handbereik. Een gratis bibliotheekpas voor docenten is, naast een verdiend cadeau, ook weer een stap naar het overdragen van leesplezier aan leerlingen. En dat blijft onverminderd belangrijk.”

Onderdeel van Utrechtse Onderwijs Agenda

De Bibliotheek op school is onderdeel van de Utrechtse Onderwijs Agenda (UOA) en is een bewezen effectieve methode die bijdraagt aan het leesplezier, de leesvaardigheid en digitale geletterdheid. Leerlingen op scholen die deze aanpak volgen, lezen meer, hebben een grotere woordenschat en een beter tekstbegrip. Na het Globe College openen komend schooljaar ook Volt! en MPower in samenwerking met de Bibliotheek Utrecht een schoolbieb volgens het concept de Bibliotheek op school.

Foto's: Isabelle Cornet