De mening van de Bieb

De mening van de Bieb.

Wij zijn de Bibliotheek Utrecht. Voor, door én van de Utrechters. We delen vrijwel alles wat we hebben, met iedereen die daar behoefte aan heeft.

We delen onze collectie en onze ervaring; onze ruimte en onze kennis; onze tijd en onze faciliteiten. Als er wat te vieren valt, delen we de feestvreugde. Tegelijkertijd delen we ook de zorgen, die we om ons heen zien.

Wij zijn bezorgd over de polariserende samenleving. Ook wij zien de zorgelijke ontwikkeling van fakenieuws. Ook wij maken ons zorgen over de manier waarop verschillende meningen tegenover elkaar worden gezet.

Maar zorgen maken is één. Zorgen voor een oplossing is een ander verhaal. Dat doen we door ruimte te geven aan verschillende meningen. Wij zetten al zolang we bestaan verschillende meningen het liefst naast elkaar. In onze boekenkasten bijvoorbeeld. Daar staan over ieder denkbaar onderwerp de meest uiteenlopende meningen en inzichten. Gewoon naast elkaar.

Tegenwoordig bieden we onze leden en bezoekers ook nieuwe inzichten, door lezingen of workshops te organiseren; (online) cursussen aan te bieden of de weg te wijzen op internet.

Wij bieden iedereen die dat wil, de rust, de ruimte en de middelen om zich breed te oriënteren en goed te informeren. Zodat iedereen zich een eigen, gefundeerde mening kan vormen. Een mening die je kunt verdedigen, omdat je je hebt verdiept. En dat kan nergens beter dan in de Bibliotheek.

Vorm je eigen mening. De Bibliotheek Utrecht deelt.