HKU en De Bibliotheek Utrecht ondertekenen convenant

Gepubliceerd op: 17 september 2021 09:55

Logo Hoogt in bieb Neude

HKU en De Bibliotheek Utrecht hebben hun samenwerking onderstreept met de ondertekening van een nieuw convenant. ‘Een heel natuurlijke verbintenis tussen twee partijen met een rol van betekenis in het Utrechtse sociaal-culturele veld’, aldus het College van Bestuur van HKU.

Deirdre Carasso (directeur De Bibliotheek Utrecht) en Roelof Bleker (voorzitter College van Bestuur HKU) zetten met veel enthousiasme en vol vertrouwen hun handtekening onder de nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Carasso: ‘Wij zijn veel bezig met hoe we de boeken en verhalen die we op onze planken hebben liggen, juist van die plank af kunnen laten spatten. Op welke manieren kunnen we onze verhalen vertellen en daar mensen mee bereiken. Zo zijn er veel vraagstukken en voorbeelden waarbij samenwerking met HKU voor ons veel kan toevoegen.’

Dat HKU en De Bibliotheek Utrecht samen optrekken is niet nieuw. Eerder zagen we al bijzondere en creatieve samenwerkingen. Zoals de studenten Muziek en Technologie die bij de Bibliotheek Zuilen een opnamestudio maakten voor jongeren, en die openden met een eigengemaakte ‘Remix Zuilen’. Of de studenten Fine Art die in de Bibliotheek Hoograven shelters bouwden waarin je je kon terugtrekken om helemaal in je boek te duiken. En afgelopen week nog, toen tijdens Springplank de hal van de nieuwe hoofdvestiging van De Bibliotheek Utrecht op de Neude omgetoverd werd tot expositie van HKU-studenten. ‘Enorm leuk’, volgens Carasso.

De samenwerking tussen de bibliotheek en HKU is er één om te koesteren, stellen Roelof Bleker en Heleen Jumelet, voorzitter en vicevoorzitter van het College van Bestuur van HKU: ‘HKU staat net zoals De Bibliotheek Utrecht midden in de samenleving. Onze studenten vertellen verhalen, zoals de bibliotheek dat ook doet. Beide spelen we een rol van betekenis in het sociaal-culturele veld. Het is een heel natuurlijke verbintenis, waarbinnen tal van samenwerkingen en projecten mogelijk zijn.’

Dat bleek in de praktijk ook direct. Het ondertekenmoment mondde al snel uit in een ongeplande maar enthousiaste brainstormsessie. Eén ding is duidelijk: we gaan in de toekomst nog veel samenwerkingsprojecten tussen HKU en De Bibliotheek Utrecht zien.