Het Groot Utrechts Dictee en laaggeletterdheid?

Gepubliceerd op: 10 september 2024 16:30

Zondag 8 september was er in de Grote hal van Bibliotheek Neude het Groot Utrecht Dictee. Muzikant, journalist & schrijver Aafke Romeijn schreef de tekst. Het was een behoorlijke hersenkraker die zorgde voor veel vertwijfelde gezichten, gegiechel en gezucht. 60 bekende en minder bekende Utrechters schreven mee en streden om de trofee.

Het Groot Utrechts Dictee is onderdeel van de ‘Week van Lezen en Schrijven’, een landelijke campagne waarbij we extra aandacht geven aan het thema laaggeletterdheid. Maar, wat heeft zo’n dictee te maken met laaggeletterdheid? Melvin Grep, voorheen zelf laaggeletterd, kwam vertellen over zijn ervaringen. En er was ook een tweede versie van het dictee, herschreven in eenvoudiger taal. Presentator Martin Rombouts las deze tekst ook voor. Zo kregen de deelnemers meer informatie en over hoe laaggeletterdheid werkt in de praktijk. Bekijk hier het originele dictee en hier de herschreven tekst.

In de nissen in de grote hal waren portretten te zien van mensen die zelf niet goed kunnen lezen en schrijven, of moeite hebben hun weg te vinden in de digitale wereld. Deelnemers kregen zo een beter beeld van hoe laaggeletterdheid werkt in de praktijk. Tijdens het evenement kon er ook direct worden aangemeld als vrijwilliger; bijvoorbeeld als taalmaatje of computervrijwilliger.

Het Groot Utrechts Dictee is een samenwerking tussen Taal Doet Meer, Utrecht Marketing, Lions Club en Bibliotheek Utrecht.

Wil je meer weten over alle activiteiten die we organiseren in het kader van de ‘Week van Lezen en Schrijven’? Je vindt het op deze pagina

Foto - Maarten Mooijman