Week van Lezen en Schrijven

Tijdens de Week van Lezen en Schrijven, zondag 8 t/m 15 september, biedt Bibliotheek Utrecht samen met partners een gevarieerd programma. Daarmee zetten we laaggeletterdheid extra in de aandacht.

Word vrijwilliger!

Ook jij kunt iets betekenen voor laaggeletterde Utrechters. Op verschillende plaatsen in de stad zijn vrijwilligers nodig om laaggeletterde Utrechters te helpen bij het leren van de Nederlandse taal, bij het digitaal vaardiger worden, of bij het verbeteren van lezen/ schrijven.

Door je een paar uur in de week in te zetten zorg je ervoor dat een Utrechter erbij gaat horen. Wil jij aan de slag als vrijwilliger?

Lees hier meer!

Het Groot Utrechts Dictee

Schrijf op Wereldalfabetiseringsdag mee met het Groot Utrechts Dictee. Muzikant en schrijver Aafke Romeijn schreef de tekst en de presentatie is in handen van schrijver Martin Rombouts. Zo’n dictee is niet voor iedereen. Met dit dictee vraagt Taal Doet Meer, Utrecht Marketing, de Lions Club en de bieb speciale aandacht voor eenvoudige taal en laaggeletterdheid.

Bezoekers kunnen ook een kijkje nemen op de informatiemarkt en zich direct aanmelden als (taal)vrijwilliger.

zo 8 september - 14.00 - 17.00 uur - reserveer

Theatervoorstelling: Laaggeletterdheid

Vier laaggeletterden krijgen een gezicht in deze voorstelling. Je ziet wat hen motiveert, welke zorgen zij hebben en wat hun talenten zijn. Een voorstelling die bewustmaakt op de uitdagingen rondom laaggeletterdheid in Nederland. Inclusief een interactief gedeelte om te komen tot een goed gesprek. In samenwerking met Taal Doet Meer en Digiwijs.

ma 9 september - 09.00 - 11.30 uur - reserveer

Film: ‘I, Daniel Blake’ van Ken Loach

Movies that Matter en de Bieb organiseren een vertoning van de inspirerende film ‘I, Daniel Blake.’ De film volgt de 59-jarige Daniel Blake, een meubelmaker uit Noordoost-Engeland. Na een ziekte heeft hij voor het eerst hulp van de staat nodig. Hij ontmoet de alleenstaande moeder Katie en haar twee kinderen, die door nood gedwongen zijn om 450 km verderop een flat te accepteren. Samen raken ze verstrikt in de bureaucratische rompslomp.

ma 9 september - 18.00 - 20.00 uur - reserveren

Nieuw! Het Oefenplein

Ken je iemand die graag taal- en digitale vaardigheden wil oefenen op de computer? Het Oefenplein is nieuw in Bibliotheek Overvecht! Vrijwilligers zitten klaar tijdens de inloop op dinsdag en donderdag van 13.00 tot 15.00 uur.

De bieb schenkt aandacht op de markt

Tijdens de Week van Lezen en Schrijven bezoekt de bibliotheek de wekelijkse markt in Overvecht, Leidsche Rijn en Hoograven. Kom langs, dan gaan we in gesprek  over laaggeletterdheid en vertellen je over de mogelijkheden bij de bibliotheek voor hulp en ondersteuning bij het verbeteren van lees- en schrijfvaardigheden. We hebben de Mobiele Aandachtschenkerij bij ons, waar we gratis koffie en thee schenken.

De markt in Hoograven (Smaragdplein)
dinsdag 10 september 10.00 - 13.00 uur

De markt in Overvecht (Zamenhofdreef)
donderdag 12 september 10.00 - 13.00 uur

De markt in Leidsche Rijn (Verlengde Houtrakgracht)
vrijdag 13 september 10.00 - 13.00 uur

Heb je een vraag over taal, digitaal, overheid, geld en administratie of werk en inkomen?Kom naar het Informatiepunt. We geven direct informatie. Of verwijzen je door naar de juiste organisatie. Gratis. Zonder afspraak. Voor iedereen.

Kijk hier voor een overzicht van alle dagen en tijden van het Informatiepunt

In samenwerking met: