Kindernacht van de Poëzie (7+ jaar)

Kindernacht van de Poëzie (7+ jaar) - UITVERKOCHT

Het Kinderboekenweekthema ‘Lekker eigenwijs’ is de Kindernacht van de Poëzie op het lijf geschreven. Want dichters zijn misschien wel de meest eigenwijze mensen in kinderboekenland. Ze houden zich niet aan regels en bepalen zelf wel of hun gedichten bijvoorbeeld rijmen of niet. Kom dus lekker luisteren naar de eigenzinnige voordrachten van Kinderboekenambassadeur Rian Visser en dichter Hans Hagen. Singer-songwriter Gerson Main speelt zijn meest eigenwijze liedjes en presentator Iven Cudogham neemt je mee door dit lekker tegendraadse programma.

Zou jij het zelf helemaal anders doen? Laat maar horen! Meld je aan via klantenservice@bibliotheekutrecht.nl en wie weet mag jij een zelf uitgekozen of zelfgeschreven gedicht voordragen.

Blijf je slapen?

Dan ga je na alle eigenzinnige optredens eerst jouw tent versieren. Maar voordat je er dwars in gaat liggen, zetten we de Bieb nog even op zijn kop. Zo is er een spoedcursus ‘bieb bewaken’, een tattoo studio, kun je aan de slag in het atelier of lekker quizzen. Wedden dat je daarna moe bent?! We lezen je voor het slapen gaan natuurlijk een griezelig mooi verhaal voor. In de ochtend wordt de Kinderboekenweekkrant bij je tent bezorgd en staat er een lekker ontbijtje voor je klaar.

Vrijdag 4 oktober |  Bibliotheek Neude 19.30 - 20.45 uur | Blijf je slapen? Dan ben je welkom vanaf 18.30 uur tot 09.00 uur de volgende ochtend.

Voorwaarden slapen

Twee personen per tent. Kinderen kunnen niet zonder (volwassen) begeleiding komen. Een ouder/verzorger mag met maximaal 3 kinderen komen. Slapen in de bieb bestaat uit een tent, drankje en wat lekkers in de avond plus een ontbijt voor twee personen. Graag zelf een matje, slaapzak, pyjama of onesie en zaklamp meenemen! Een maand voor aanvang ontvangen gasten een extra informatiemail.

Foto's door Maarten Mooijman

Dichters te gast

Hans Hagen werkte als leraar Nederlands en geschiedenis, en als redacteur van het jeugdtijdschrift Taptoe, voordat hij in 1980 debuteerde met het kinderboek Elke dag een hokje. Sinds 1987 is hij fulltime schrijver. Hij kreeg een Gouden Griffel voor De dans van de drummers (2003), en ook nog zes Zilveren Griffels. In 2008 schreef Hagen het kinderboekenweekgeschenk Vlammen. Verder werkte hij mee aan verschillende radio- en televisieprogramma’s, en schreef hij scènes en voorleesverhalen voor Sesamstraat . Met zijn vrouw Monique Hagen schreef Hans vijftien boeken, waaronder de succesvolle poëziebundels Jij bent de liefste (2000) en Van mij en van jou (2007). Van 2017-2019 waren ze samen Nederlands Kinderboekenambassadeur.

Foto: Amber Beckers

Swendeline Ersilia (1995) is filmmaker, schrijver, dichter, spokenwordartiest en stemacteur. Ze treedt vaak op in het theater en ze geeft workshops op het gebied van taal en poëzie. Ze werkte mee aan de film Suikerstad, waarvoor ze in het slavernijverleden van Dordrecht dook: de stad waar ze woont en waarvan zij momenteel stadsdichter is.

Iven Cudogham is kinderboekenschrijver en presentator. Zo presenteerde hij het schooltv-programma Basta, waarvoor hij in 2010 de Presentatie Talent Award won. Hij is vooral bekend van zijn prentenboeken over de slimme ondeugende spin Anansi, die gebaseerd zijn op eeuwenoude Afrikaanse sprookjes. Van de boeken werd bovendien een serie gemaakt op Zappelin. Iven geeft naast zijn ruime ervaring als presentator al ruim 10 jaar les als gastdocent talentontwikkeling aan kinderen van groep 7/8 van het PO in Amsterdam. Daarnaast zou je hem kunnen kennen van de tv-serie Een huis vol. In februari 2023 debuteerde Iven voor volwassenen met het boek Papa! waarin hij schrijft over zijn grote gezin met zeven kinderen.

Foto: Chris van Houts

Rian Visser is grafisch ontwerper en kinderboekenschrijver. Ze schrijft humoristische en spannende kinderboeken, die perfect aansluiten bij de interesses van kinderen. Door gebruik van nieuwe media, zoals apps en e-boeken, maakt ze kinderboeken ook voor minder goede lezers en nieuwkomers toegankelijk en is ze vernieuwend op het gebied van jeugdliteratuur. Zo schreef ze onder andere de leesserie Blitz! (2015). In 2022 ontving ze de Zilveren Griffel en Gouden Poëziemedaille voor Alle wensen van de wereld.

(Foto: Esther Van Heijningen)

Rian Visser | Janneke Ipenburg Alle wensen van de wereld

Gedichten over grote en kleine, fijne én moelijke dingen. Ze gaan o.a. over wegkruipen, moed, hoop, wijsheid en nog veel meer. Poëzieprentenboek met sfeervolle kleurenillustraties. Vanaf ca. 8 t/m 11 jaar.

Rian Visser Troep in de ruimte

Als Blitz en Priet veel troep langs bol Nul zien zweven, wordt Blitz boos, maar Priet vindt het prachtig. AVI-M4. Vanaf ca. 7 jaar.

Gerson Main is singer-songwriter. Hij werd geboren in Paramaribo, maar verhuisde al snel naar Nederland. In 2015 kwam zijn carrière in een stroomversnelling toen hij meedeed aan het programma De Beste Singer-Songwriter van Nederland, waarin hij het tot de finale wist te schoppen. Hij werkte onder andere samen met Akwasi, Dio, Steffen Morrison en Sarah Jane.

De Kindernacht van de Poëzie is co-productie van ILFU met Studio Kleine Lettertjes en Bibliotheek Utrecht.

Over ILFU

ILFU is het grootste literatuurfestival van Nederland én een dagelijks online platform voor literatuur. Terugkerende festivalonderdelen zijn de Book Talks met internationale auteurs, Young Adult event, literaire filmvertoningen en programma’s voor nieuw talent zoals het NK Poetry Slam. De Nacht van de Poëzie vormt jaarlijks de feestelijke afsluiting van het festival. Het festival vindt dit jaar plaats van 21 september t/m 5 oktober 2024 in o.a. TivoliVredenburg en de Bibliotheek Utrecht. Kijk hier voor het hele programma.